środa, 10 listopada 2010

Wyprawa do Torunia!

We wrześniu odwiedziliśmy Toruń z młodzieżą z Zespołu Szkół nr 3. Wyjazd był zorganizowany w ramach projektu „Architektura w obiektywie” współfinansowanego przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Toruń jest jednym z najbardziej urokliwych miast północnej Polski, jego historia i sięga VIII wieku. Gród urzeka urodą i niepowtarzalnym klimatem starówki. Średniowieczny układ urbanistyczny starówki został objęty patronatem UNESCO. Z tych właśnie względów wybraliśmy Toruń, aby młodzież mogła dotknąć żywej historii, aby mogła fotografować w atmosferze ceglanych, średniowiecznych budowli.
Pogoda, po wielu deszczowych dniach dopisała. Tylko zimno i wiatr trochę dokuczał. Fascynująca panorama toruńskiej starówki zachwyciła młodzież. Na tle burych chmur cudnie rozpościerały się mury i baszty obronne miasta. Do zamku krzyżackiego weszliśmy Bramą Mostową. Zwiedziliśmy zamek- siedzibę komtura, jedną z najstarszych budowli fortyfikacyjnych w państwie krzyżackim. Jego początki sięgają XIII w. W zamku czekały na nas atrakcje . W sali wystawowej mogliśmy zobaczyć jak fotografują Toruń najlepsi.
W jednej z podziemnych sal straszyło, pył leciał z sufitu, dym wydobywał się, przerażające głosy próbowały nas przestraszyć. Zobaczyliśmy jak przed 700 laty mieszkali krzyżacy, jakie było wyposażenie sal zamkowych. Oczywiście fotografowaliśmy, we wnętrzach i na terenie ruin zamku. Podziwialiśmy jeden z największych zabytków Torunia - rynek, na nim budowle, które przetrwały wiele wieków- ratusz i kamienicę pod gwiazdą – zabytki klasy 0. Oczu nie można było oderwać od pięknych kamienic otaczających ratusz.
Obiad zjedliśmy w kultowym barze „Miś”, gdzie jedna cynowa miska jest przytwierdzona do stołu, a sztućce są na łańcuchach. Oczywiście każdy z uczestników wycieczki miał własny talerz i własne sztućce. Każdą naszą chwilę w zabytkowej starówce uwieczniły zdjęcia. Możemy podziwiać panoramę Torunia, mury obronne, baszty, rynek, kamienice oraz towarzyszące miastu gołębie Młodzież wróciła z wycieczki bardzo zadowolona, bogatsza o wiele wrażeń